📘 Today’s article

Title

When Games Don’t End: Understanding Game Transfer Phenomenon
ゲームが終わらないとき:ゲーム転移現象を理解する

Article

English日本語訳
Video games have become a dominant force in global entertainment, yet for some players, the experience does not end when the console powers down.ビデオゲームは世界的なエンターテインメントの主力となっているが、一部のプレイヤーにとって、その体験はコンソールの電源を切った後も終わらない。
Christian Dines, a US-based sustainability advisor, found himself experiencing involuntary hand movements and an urge to “collect” objects in his room, mirroring behaviors from a game he had played for just a few hours a day over a week.アメリカ在住のサステナビリティアドバイザー、クリスチャン・ダインズは、自分の手が無意識に動いたり、部屋の中の物を「収集」したくなる衝動に駆られたことに気づいた。これは、彼が1日数時間、1週間にわたってプレイしたゲーム内の行動を模倣するものだった。
These effects, though short-lived, were disconcerting.これらの影響は短期間ではあったが、戸惑いを覚えるものだった。
This experience is known as Game Transfer Phenomenon (GTP), where elements from the gaming world spill into a player’s real-world perception.このような体験は「ゲーム転移現象(GTP)」として知られており、ゲームの世界の要素がプレイヤーの現実世界の知覚に入り込むものである。
The term was introduced by Angelica Ortiz de Gortari, a psychologist who was inspired after imagining supermarket items through a sniper scope.この用語は、スーパーの商品をスナイパーライフルのスコープ越しに見る想像をしたことに着想を得た心理学者、アンジェリカ・オルティス・デ・ゴルタリによって提唱された。
Her studies indicate GTP may be more prevalent as games become more immersive, particularly among players with certain psychological traits or during stress and sleep deprivation.彼女の研究によれば、ゲームがより没入的になるにつれて、特定の心理的特性を持つプレイヤーや、ストレス・睡眠不足の状態にあるプレイヤーにおいて、GTPがより頻繁に発生する可能性があるという。
Symptoms of GTP vary—from seeing health bars above people’s heads to perceiving one’s surroundings in game-like visuals.GTPの症状はさまざまであり、人々の頭上に体力バーが見えることから、周囲の風景がゲームのように見えることまである。
Though usually temporary, such hallucinations can disturb or disorient players.これらの幻覚は通常一時的なものだが、プレイヤーを混乱させたり方向感覚を失わせたりする可能性がある。
One participant even described the urge to ram other cars after playing a racing game.ある参加者は、レースゲームをプレイした後に他の車に体当たりしたくなる衝動を感じたと語っている。
Research suggests GTP may affect up to 96% of gamers, with experiences linked to over 400 game titles.調査によると、GTPは最大でゲーマーの96%に影響を及ぼす可能性があり、400以上のゲームタイトルに関連する体験が報告されている。
While most cases are harmless, some experts advocate for increased awareness and potential content warnings.多くのケースは無害である一方、一部の専門家は認知の向上やコンテンツへの警告表示を推奨している。
Still, others caution against overstating risks, noting most gamers report positive impacts from gaming.一方で、リスクを誇張することに警鐘を鳴らす専門家もおり、多くのゲーマーがゲームから肯定的な影響を受けていると述べている。
Understanding GTP better may require further neurological study, but its existence reflects the increasingly porous boundary between virtual and physical realities.GTPの理解を深めるにはさらなる神経学的研究が必要かもしれないが、その存在は仮想と現実の境界がますます曖昧になっていることを示している。

📘 Vocabulary

  1. Phenomenon名詞
    • Meaning: something that happens or exists, especially something unusual or interesting
    • Example: This natural phenomenon attracts thousands of tourists every year.
    • 意味:特に珍しいまたは興味深い出来事や現象
    • 例文:この自然現象は毎年何千人もの観光客を引きつける。
  2. Involuntary形容詞
    • Meaning: done without conscious control or choice
    • Example: He gave an involuntary gasp when he saw the result.
    • 意味:自分の意志とは関係なく起こる
    • 例文:彼は結果を見たとき、思わず息をのんだ。
  3. Hallucination名詞
    • Meaning: something someone sees or hears that is not really there
    • Example: The patient experienced hallucinations due to lack of sleep.
    • 意味:実際には存在しないものを見たり聞いたりすること
    • 例文:患者は睡眠不足のために幻覚を経験した。
  4. Spill into句動詞
    • Meaning: to spread into another area or affect another situation
    • Example: The noise from the party spilled into the street.
    • 意味:別の場所や状況にまで影響を及ぼす
    • 例文:パーティーの騒音は通りにまで広がった。
  5. Disconcerting形容詞
    • Meaning: making someone feel confused or uneasy
    • Example: His sudden question was quite disconcerting.
    • 意味:人を困惑させたり不安にさせたりする
    • 例文:彼の突然の質問はかなり戸惑わせるものだった。

📘 Let’s summarize

Summary (English)要約(日本語訳)
Game Transfer Phenomenon (GTP) occurs when elements from video games alter players’ real-world perceptions. Triggered by immersive play or stress, symptoms include visual hallucinations and behavioral urges. While usually harmless and short-lived, experts recommend awareness as gaming increasingly blurs virtual and physical boundaries.ゲーム転移現象(GTP)とは、ビデオゲームの要素がプレイヤーの現実世界の知覚に影響を及ぼす現象である。没入的なプレイやストレスによって引き起こされ、症状には視覚的な幻覚や行動衝動が含まれる。通常は無害で短期間であるが、ゲームが仮想と現実の境界を曖昧にする中で、専門家は注意喚起を推奨している。

📘 Comprehension Questions

Q1: What is Game Transfer Phenomenon (GTP)?
A. A technical error that affects online gaming servers
B. A psychological condition where game elements appear in real life
C. A syndrome caused by watching violent games
D. A strategy used by developers to increase game immersion

  • 問1:GTPとは何ですか?
  • 正解選択肢:B
  • 正解選択肢の日本語訳:ゲームの要素が現実世界に現れる心理的な状態
  • 該当文:”This experience is known as Game Transfer Phenomenon (GTP), where elements from the gaming world spill into a player’s real-world perception.”

Q2: What triggers GTP according to the psychologist’s studies?
A. Playing puzzle games in silence
B. Games with high difficulty settings
C. Immersive gameplay, stress, and sleep deprivation
D. Only long-term gaming addiction

  • 問2:心理学者の研究によると、GTPを引き起こす要因は何ですか?
  • 正解選択肢:C
  • 正解選択肢の日本語訳:没入的なゲームプレイ、ストレス、睡眠不足
  • 該当文:”Her studies indicate GTP may be more prevalent as games become more immersive, particularly among players with certain psychological traits or during stress and sleep deprivation.”

Q3: What do some experts suggest about GTP’s impact on gamers?
A. That it leads to permanent mental illness
B. That gamers should stop playing video games
C. That more awareness and content warnings may help
D. That it affects only children and teenagers

  • 問3:一部の専門家は、GTPがゲーマーに与える影響について何を提案していますか?
  • 正解選択肢:C
  • 正解選択肢の日本語訳:より多くの認知とコンテンツ警告が役立つ可能性がある
  • 該当文:”While most cases are harmless, some experts advocate for increased awareness and potential content warnings.”

📘 Today’s your thoughts

Question
Should video games include psychological warnings if they are known to cause Game Transfer Phenomenon?

Model Answer – 1模範解答 – 1
Model Answer – Yes(英語)Model Answer – Yes(日本語訳)
Video games can influence players’ minds beyond playtime. Therefore, games known to cause Game Transfer Phenomenon should include psychological warnings to help users make informed decisions.ビデオゲームは、プレイ時間外でもプレイヤーの心に影響を与える可能性がある。そのため、GTPを引き起こすことが知られているゲームには、ユーザーが正しい判断を下せるよう心理的警告を表示すべきである。
One reason to support psychological warnings is to protect vulnerable individuals. Players with anxiety or sleep disorders may be more prone to symptoms such as hallucinations or behavioral changes. Warnings can prepare them to monitor their mental health and avoid unnecessary stress. For instance, someone experiencing visual distortions after gaming might misinterpret them without knowing GTP exists. Offering proper information helps minimize confusion and encourages players to take breaks or seek support if needed.心理的警告を支持する理由の一つは、脆弱な個人を守ることである。不安障害や睡眠障害を持つプレイヤーは、幻覚や行動の変化といった症状をより引き起こしやすいかもしれない。警告があれば、彼らは自分の精神状態を把握し、不必要なストレスを避ける備えができる。たとえば、ゲーム後に視覚のゆがみを感じた人が、GTPの存在を知らなければそれを誤解する可能性がある。適切な情報を提供することで、混乱を最小限に抑え、プレイヤーが休憩を取ったり支援を求めたりするきっかけにもなる。
Another reason is that transparency fosters trust between developers and users. By openly addressing possible side effects, game companies show responsibility and concern for player wellbeing. This can improve their reputation and user loyalty. For example, content warnings on social media or TV have become standard and appreciated by many. Similarly, psychological alerts in gaming could reduce negative media coverage and promote healthier gaming habits. Overall, clear warnings benefit both the industry and its audience.もう一つの理由は、透明性が開発者とユーザーの信頼を築くことである。副作用の可能性を率直に提示することで、ゲーム会社はプレイヤーの健康を考慮し、責任ある姿勢を示すことができる。これにより、企業の評判やユーザーの忠誠心が高まるかもしれない。たとえば、SNSやテレビでのコンテンツ警告は標準的な慣習となり、多くの人々に受け入れられている。同様に、ゲームにおける心理的警告も、否定的な報道を減らし、より健全なゲーム習慣を促進する可能性がある。全体として、明確な警告は業界と利用者の双方に利益をもたらす。
In conclusion, games linked to GTP should display warnings. Informing players promotes safety, trust, and awareness, helping them enjoy games responsibly while reducing the risk of mental discomfort or confusion.結論として、GTPと関連のあるゲームは警告を表示すべきである。プレイヤーに情報を提供することは、安全性、信頼、意識の向上を促し、精神的な不快感や混乱のリスクを軽減しつつ責任あるゲーム利用を助ける。
Word Count: 228 words語数:228語

Model Answer – 2模範解答 – 2
Model Answer – No(英語)Model Answer – No(日本語訳)
Although Game Transfer Phenomenon may occur, adding psychological warnings to games is unnecessary. Most effects are temporary and do not warrant official caution or excessive concern.GTPが発生することがあるとはいえ、ゲームに心理的警告を追加することは不要である。ほとんどの影響は一時的なものであり、公式な注意喚起や過度な懸念には値しない。
The primary reason is that GTP symptoms are usually harmless and rare. Most players do not experience any serious consequences and report positive effects from gaming. Introducing warnings might overstate the risk and cause unnecessary fear. For instance, seeing health bars or game-like visuals rarely disrupts daily life. Just like vivid dreams after a movie, these experiences typically fade quickly. Thus, warnings could do more harm than good by amplifying worry.主な理由は、GTPの症状が通常無害で稀であるということだ。ほとんどのプレイヤーは深刻な結果を経験せず、ゲームから肯定的な影響を受けていると報告している。警告を導入することで、リスクが誇張され、不必要な恐怖を引き起こす可能性がある。たとえば、人の頭上に体力バーが見えたり、周囲がゲームのように見えたりしても、日常生活に支障をきたすことはめったにない。映画の後に見る鮮やかな夢のように、こうした体験はたいていすぐに消える。したがって、警告は不安を増幅させることで、むしろ害となる可能性がある。
Another reason is that constant warnings could desensitize players. If games begin overusing alerts for minor issues, players may ignore important ones. Additionally, not all gamers are affected equally, so universal cautions may be irrelevant to most. For example, casual players who enjoy short sessions might never encounter GTP. In this context, mandatory psychological notices might seem exaggerated and reduce user engagement. Developers should instead focus on offering voluntary resources for those genuinely concerned.もう一つの理由は、常に警告があるとプレイヤーがそれに慣れてしまう可能性があるということだ。もしゲームが些細な問題にも警告を出しすぎれば、重要な警告が無視される恐れがある。加えて、すべてのゲーマーが同様に影響を受けるわけではないので、画一的な警告は多くの人には無関係かもしれない。たとえば、短時間のプレイを楽しむカジュアルなプレイヤーは、GTPに出くわすことはまずないだろう。このような状況では、義務的な心理的通知は誇張された印象を与え、ユーザーの関心を低下させる可能性がある。開発者は、むしろ真に心配している人々に向けて、任意の情報提供に焦点を当てるべきだ。
In summary, psychological warnings are unnecessary. Since GTP effects are minimal and inconsistent, official alerts could generate fear and undermine the gaming experience without offering real benefit to the majority of players.要するに、心理的警告は不要である。GTPの影響は小さく一貫性がないため、公式な警告は不安を生み、多くのプレイヤーに実質的な利益を与えることなくゲーム体験を損なう可能性がある。
Word Count: 217 words語数:217語

Source: BBC News
https://www.bbc.com/future/article/20250409-game-transfer-phenomenon-the-people-who-see-video-games-in-the-physical-world