Writingセクションでは、まず文章を読み、それに関する講義を聞いて、それらを要約する”Integrated task”が1問、出されたお題に対してあなたの経験や意見に基づいた小論文をまとめる”Independent task”が1問の計2問の出題です。回答はキーボードを使ってコンピューターに打ち込む形式です。公式のサンプルにも問題は記載されていますが、音声がありませんし、特にIntegrated taskの流れはReadingとListeningとWritingの複合ですので、公式の解説動画をチェックし、Writingセクションの雰囲気や答え方を体験することをお勧めします。ここでは、各タスクの内容やアプローチ方法、Essayの書き方、解答のコツなどを提示します。

TOEFL Writing Section Profile

出題形式

  • 出題数 = 2問(Integrated Task × 1問、Independent Task × 1問)
  • Integrated Task: パッセージを読む&聴いた後、それらの内容を150-225 wordsで要約する
  • Independent Task: 与えられたお題(設問)に対して、300 words以上のEssayを書く

採点

Integrated Taskも、Independent Taskも、0から5までのスケールで採点されます。ちなみに、コンピューターと認定された人間の評価者の組み合わせによってスコアが付けられます。解答の採点方法の詳細については、ライティングスコアリングガイド(ルーブリック)(PDF)に詳しく解説されています。

TOEFL Writing Section Tips

Essayの書き方

  • 右揃え不要(段落内で改行しない)
  • 3種類の書き方(個人的には下記1が楽だと思います)
    1. 各段落出だしスペースなし、段落間1行空け
    2. 各段落出だし5スペース空け、段落間改行なし
    3. 第1段落は出だしスペースなし、段落間1行空け、第2段落以降は出だし5スペース空け

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

○○○○○XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
○○○○○XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
○○○○○XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
 

○○○○○XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
 

○○○○○XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Writingでの注意点(最後に見直したいこと)

  • 3人称数が主語の場合の動詞の在形へのsの付け忘れ(いわゆる3単現のs)
  • 冠詞a/an/theの区別と付け忘れ
  • 省略しない ※don’t→do not、He said he will~→He said that he will~

Question Types of the Writing Section

Writing Integrated Task

基本的な流れ

1
Reading Passage: 3分
最初の2分40秒でメモを取り、残り20秒で再確認+講義での反論を予想する

Readingは後で戻って来れるので、内容理解が十分できていなくてもあせらない
Key SentenceはParagraphの先頭か、However, Thereforeの直後にあるので要注目

2
Listening Lecture: 約2分
Readingのメインテーマに対し、冒頭でどのような形で反対しているのかに注意する
※9割方Opposeタイプなので、大抵の場合はReading内容に反論しまくる内容
※Opposeタイプの場合は一貫して反対、Supportタイプの場合は一貫して賛成の内容

Opposeタイプ: 設問に”how they cast doubt on” “how they challenge”とある
Supportタイプ: 設問に”how they support” “how they strengthen”とある

3
解答: Writing 20分(150-225 words)
4分以内にテンプレートをタイプ14分でWriting2分で手直し

ReadingとListeningで取るべきメモ

  1. @Reading メインテーマとそれを支持する根拠3つを、簡潔に関係性*が分かるようにメモ
    *抽象的▶具体的な内容、因果の関係性、対比構造など
  2. @Listening Readingでメモった3つの根拠それぞれに対する講義内容をメモ

Writing Integrated Taskの注意点

  • Passageからの写しミスをしないこと(スペル、固有名詞の大文字小文字)
  • PassageとLectureをクリアに対比*すること(対比が不明確だと4.0に届かない)
    *Listeningメモから逆に、Reading部で触れる内容を精査
  • メインテーマとのクリアな関連性*を意識すること
    *なぜ今出している情報がメインテーマにとって重要なのか?を意識しながら書く
  • Reading部分はシンプルにさらっと、Listening部分を厚く書く(目標1:2.5の割合)

Paraphrase

Reading passageの表現をそのまま使うと、plagiarism(盗作、パクリ)とみなされ、減点対象となってしまいます(実際に大学で論文を書く際は絶対NGです)。ですので、必ずParaphrase(言い換え)を施しましょう。

類義語のParaphrase

The professor has many cars. ▶ The instructor has a lot of automobiles.
many ▶ a lot of
has ▶ owns
professor ▶ instructor / teacher
cars ▶ automobiles
strongly believe ▶ absolutely believe
possibility ▶ possible

要素の入替えによるParaphrase

The professor has many cars.
▶ Many cars are owned by the professor.
Oxygen and hydrogen are found in water.
▶ Water consists of oxygen and hydrogen.
I went to bed early last night because I was very tired.
▶ Because/Since I was very tired, I went to …
I can enjoy a wide range of dishes by eating at restaurants.
▶ Eating at restaurants allows me to enjoy a wide range of meals.
 ▶ Having meals at restaurants is a good way for me to enjoy a wide range of dishes.

元の表現を簡潔にしたり、冗長にしたりのParaphrase

Sunlight also helps promote the production of vitamin D within the body.
▶ Sunlight helps produce vitamin D within the body.
Good teachers are patient.
▶ Good teachers need to be patient.
▶ It is necessary for good teachers to be patient.

解答: Writing 20分(150-225 words)Oppose/Supportタイプ別テンプレート

覚えやすいように、また、解答時は後ろにメモの内容からの英作文をくっつけるだけで良いように、センテンスごとに改行していますが、解答時の最後の段階で改行を消して完成させて下さい(上記Essayの書き方①なら、段落間の改行は残して下さい)。

Opposeタイプのテンプレート 1: 100 words

The main point made in the reading passage is that …
However, the professor argues that …

First, the reading says that …
On the other hand, the speaker states in the lecture that …
This contradicts what the passage indicates.

Second, the passage mentions that …
However, the lecturer claims that … 2文、3文でも, whichで受けてOK
, which the author of the reading might not have predicted*.
*ここだけ過去+推量、他は状態を表現するので現在形でOK

Third, the reading states that …
By contrast, the lecture says that …
This is another part that contradicts what the reading says.

Therefore, the main points* made by the professor in the lecture cast doubt on the points made in the reading passage.
*第1段落ではpoint, 最後の段落ではpoints

Opposeタイプのテンプレート 2: 150 words

The primary position that is taken in the reading passage is that …
On the other hand, in the lecture, the professor argues that …

First, in the reading passage, the author states that …
However, in the lecture, it is argued that …
This is in (direct*) contradiction to what is indicated in the reading passage.
*そんなに強くないときはdirectを取る

It is also mentioned in the passage that …
Yet, in the lecture, the professor takes the position that …
, and this is an important point that was not considered by the author of the reading passage.

In addition, the author of the reading argues that …
In comparison, in the lecture, the professor claims that …
This is yet another example of how the professor and the author of the reading passage contradict one another.

In conclusion, the main arguments put forth by the professor in the lecture make the claims of the author of the reading passage more doubtful.

Supportタイプのテンプレート 1: 84 words

According to the reading passage,
The professor supports this idea by noting that …

First, the reading says that …
The professor states that … , which is what the passage might have predicted.

Second, the passage states that …
The lecture goes on to state that …
This is what the reading might have predicted.

Finally, the passage also states that …
The lecture says that … , which is another point that the reading passage would support.

Therefore, the lecture indicates that all the specific points in the passage have support.

Supportタイプのテンプレート 2: 135 words

Based on the claims of the author of the reading passage, …
The professor also argues that …

First, in the reading, the author states that …
Similarly, the professor claims that … , and this is what the author of the reading might have predicted.

In addition, the author of the reading passage claims that …
The professor adds to that claims in the lecture, stating that …
This is also an important point that supports the point made in the reading passage.

Last, the author of the passage takes the stance that …
Likewise, the professor says that … , which is another example of how the professor and the author of the reading passage agree with one another.

In summary, the professor is in agreement with and supports the very same points that are made by the author of the reading passage.

Writing Independent Task

基本的な流れ

1
設問確認&解答: Writing 30分(300 words以上)

Speaking SectionのIndependent Taskと同様、提示された2つの状況や意見に対して、あなたの好みや選択と、その理由を問われる

Writing Independent Taskの解答文構造(典型的なロジックツリー構造)

下記のような4段落構成です。簡単に言うと、
①私は賛成/反対です(Intro)、
②第1に~だからです(Body 1)、
③第2に~だからです(Body 2)、
④以上により賛成/反対です(Conclusion)、
という流れです。
重要なのは①②③にあたる3文です。この重要3文がサッと書けるかどうかが勝負の分かれ目です。④は①と同じ内容なので、下記重要3文が書けたら、全体の骨格が出来たも同然です。ちなみに、Speaking SectionのIndependent Taskで話すべき内容もこの3文がベースです。
Answer: 私は賛成/反対です
Reason 1: 第1に~だからです
Reason 2: 第2に~だからです

1
第1段落: Intro

1-1. General Statement *Answerと逆の考えを一般論として記述
1-2. Answer (Position Statement) *自分の立場(賛成/反対、好き/嫌い)を明らかにする

2
第2段落: Body 1

2-1. Reason 1 *賛成/反対の理由その1を短い文章でバチッと書く
2-2. Example 1 *5W1Hを駆使しして具体例を詳細に書く
2-3. Closing 1 *Reason 1と同じ内容を書く

3
第3段落: Body 2

3-1. Reason 2 *賛成/反対の理由その2を短い文章でバチッと書く
3-2. Example 2 *5W1Hを駆使しして具体例を詳細に書く
3-3. Closing 2 *Reason 2と同じ内容を書く

4
第4段落: Conclusion

4-1. Conclusion *Answerと同じ内容を書く

Writing Independent Taskの時間配分

  • 07分: 重要3文+α *全体の骨格を作って全てタイピングしてしまう
    Answer/Conclusion, Reason 1/Closing 1, Reason 2/Closing 2, General Statement)
  • 10分: Example 1 *肉付けする
  • 10分: Example 2 *肉付けする
  • 03分: 見直し(スペルミス、3単現のs、冠詞、加算不可算名詞など)

Writing Independent Taskの注意点

  • Integrated Taskと違ってParaphraseは危険なので基本やらない
  • 自身の経験や考えにこだわらない、創作でOK(4段落達成できるネタを創作する)
  • シンプルな文章で書く
  • 受動態を多用しない(主語が分かり難くなる)
  • 意見は直接的に書く(2重否定は理解が難しい)
  • 比喩やことわざは使用しない(国によって解釈が異なる場合もある)
  • 難解な語彙は使わない(スペルミスしたり、意味が伝わり難くなるリスクがある)
  • 採点者(アメリカ人)に分かるように書く(円 ▶ ドル、愛知県とか書くなら補足する)
  • 曖昧な代名詞は使わない(文頭でのwe、Japanese ▶ Most/Many Japanese)
  • 最後の1,2分を使って1センテンス増やすよりも、見直しをして5個の基礎的なミスを修正するほうが得点アップに直結する
  • 中学レベルのスペルミス・文法ミス(時制や数の一致)は絶対しない
    ※27~28点を取るなら、2~3個/bodyまで

解答: Writing 30分(300 words以上)テンプレート

1-1. General Statementテンプレ *Answerと逆の考えを一般論として記述

・Some people prefer … / Some people like to …
・Some people think that … / Some people believe that …
・Genrally speaking, … / In general, …
・It is widely believed that … / It is generally thought that …
In Japan, where I currently live, some people think that …

1-2. Answer (Position Statement) テンプレ *自分の立場を明らかにする

I agree/disagree with the statement that ~ for the following reasons.
・I prefer A to B for the following reasons.
・Personally I strongly believe that … / I do not strongly believe that …
・In my opinion, for the following reasons, … rather than …
・I support/oppose the plan to …

採点者は質問内容を知らない

採点者は質問内容を知らないので、設問のstatementの内容を省略したり、言い換えたりせずそのまま書くと良いです。設問に”statement””opinion”などとあったらそのまま使い、無ければ”statement”が無難です。agree/disagree問題ではyourはyourのまま(一般を指すyourと解釈する)、それ以外の問題ではyourはmyに変えましょう。

2-1. Reason 1テンプレ *賛成/反対の理由その1を短い文章でバチッと書く

・First of all/Most importantly/First and foremost/For one thing/In the first place/To begin with, …
・My primary reason is that …
・The first advantage is that …
・What is most important to me is that …
・What matters most to me is that …

Reasonは現在形で書きましょう

First of all, eating food at home improved my cooking skills.
▶ First of all, eating food at home improves my cooking skills.

Reasonのネタ出し例:

[Statement] It has recently been announced that a large shopping center may be built in your neighborhood. Do you support or oppose this plan?
a) A large shopping center is convenient.
b) A large shopping center has many useful shops.
c) A large shopping center helps local people shop conveniently.
d) A large shopping center allows local people to shop conveniently.
e) A large shopping center provides local people with an opportunity to shop conveniently.
*ネタ出しには、is/have/help/allow/provideが非常に有用です
*ネタとしては、saving money, health, experience, chance/opportunity, convenient, feel excitedなどなどを入れていきましょう

ネタ出しに困ったら、Reasonは逆スタンスのnegative面でもOK

重要3文の例:
[Statement] Which do you prefer: staying in one place or moving in search of another place?
A: Personally, I prefer moving in search of another place throughout life.
R1: First of all, moving to new places can help people to gain broader perspectives on humanity.
R2: Additionally, spending an entire lifetime in one place can be boring.

2-2. Example 1テンプレ *5W1Hを駆使しして具体例を詳細に書く

設定 ▶ 詳細状況 ▶ まとめ、の3段構成

設定 *When, Where, What
・For example / For instance / To give an example / To give my personal example,
・One concrete example of this is …
・To take an example / To take my personal example
I remembered that …

詳細 *~できた、~できなかったにつながる詳細状況
・These are many advantages to A over B.
・Of course, these are advantages to A. For example, … Also, … However, overall, I find more advantages to B.
・On the other hand, ~
・By contrast, … / In contrat …
・In comparison with … , …

まとめ *Closing 1に直結、出来ればClosing 1の裏返しを書く
・As a result, ~
・~ made me become more interested in ~
・Thanks to ~
・be able to ~ *
*couldにすると、仮定や推量表現として実際実行したかどうかはわからない意味にとらえられてしまうので避ける
・If … , … might …(仮定法)

例: 出来るだけ詳細化しましょう!!

設定 1 *When, Where, What
・When I was a freshman in college, …
▶ In 2003, when I was a freshman at Tokyo University, …

設定 2
・I studied English writing with my classmates after school every day.
I remembered that every day after school my classmates and I stopped by the library on my university campus and we studied English writing.

詳細 1 *~できた、~できなかったにつながる詳細状況
・They helped me a lot when we studied together.
▶ One of them, Leo, was familiar with English vocabulary and knew how to improve English writing by applying the vocabulary effectively. The other one, Reiko, was good at English writing because she frequently wrote letters to some of her friends living in England. They helped me a lot when we studied together.

詳細 2
On the other hand, I also helped both Leo and Reiko improve the structure of their writing because in the English Analysis class which I took last year, I learned about the structure of a well-organized essay by analyzing English journal articles.

まとめ *Closing 1に直結、出来ればClosing 1の裏返しを書く(仮定法が便利です)
As a group, we were able to learn a lot from each other about how to write English essays. If we had not studied together, we might not have improved our English writing. This is something that might not have happened if my classmates and I had not studied together.

2-3. Closing 1テンプレ *Reason 1と同じ内容を書く

As the example above [shows/demonstrates], I strongly feel that ~ allows me to ~
・As this example illustrates, … / As these examples illustrates, …
・This experience clearly indicates that I definitely believe that ~ allows me to ~
・For this reason, I strongly [believe/feel] that ~

3-1. Reason 2テンプレ *賛成/反対の理由その2を短い文章でバチッと書く

・Second/Additionally/In addition/Moreover/Furthermore, …
・Another reason is that … / The next reason is that …
・Another advantage is that … / The next advantage is that …

3-2. Example 2テンプレ *5W1Hを駆使しして具体例を詳細に書く

Referring back to my example above, …
・As I mentioned above, 
・To cite the example above / To take the example mentioned above, …

3-3. Closing 2 *Reason 2と同じ内容を書く

Closing 1と同じ
As the example above [shows/demonstrates], I strongly feel that ~ allows me to ~
・As this example illustrates, … / As these examples illustrates, …
・This experience clearly indicates that I definitely believe that ~ allows me to ~
・For this reason, I strongly [believe/feel] that ~

4-1. Conclusion *Answerと同じ内容を書く

・Thus, I definitely prefer A to B.
・In conclusion, I definitely agree with the idea that …
・In conclusion, I strongly believe that …
・In conclusion, for the reasons that I mentioned above, I strongly believe that …
・In conclusion, in my opinion, …

どのように学習するか

ライティング力の向上

まずはテンプレート含めた言い回しを覚えましょう。Integrated Taskで求められるParaphraseは、表現方法の引き出しがないとパッと出てきません。リーディングやリスニングを通したインプットと、実際にそれらの表現を色々と使ってみるアウトプットを通じて身についていきます。

ただし、難しい言い回しを使ったり、難しい英単語を使う必要はなく、簡単な文章で問題ありません。重要なのは、何故そういう考えに至ったのかが、相手に伝わる文章になっているかです。ですので、論理展開はよくよく注意して下さい。

また、スペルミスや、aやtheの付け忘れ、時制の一致など、中学校の英語の授業でいつも注意されたような簡単なミスをしないよう注意しましょう!

TOEFL Writingセクションに慣れる

Integrated Taskは、文字通りリーディングやリスニングと合体したテストになっており、その内容も大学の講義であったり、キャンパス内での会話であったりと、レベルも高めなので、下記の公式過去問に取り組むのも、テスト自体に慣れることも含めて効果的です。

まとめ/最後に

ライティングやスピーキングで求められる文章構造は起承転結型ではなく、ロジックツリー型です。まず結論ありきで、その結論を支持する根拠が述べられ、具体例で根拠を補足する形です。まずはこの構造に慣れるべく、普段から、その意見には賛成だなぁ、理由は2つあるなぁ、それはこれとこれだなぁ、例えばこんな事例あるなぁ、といった思考の流れをするように心掛けると良さそうです。

また、普段の生活ではなかなか書く機会が無いと思います。英会話レッスンを活用したスピーキングである程度カバーできますが、会話では細部が間違っていても通じてしまう一方、ライティングでは細かい部分の間違いが減点に繋がって行きますので、簡単な英作文に普段から取り組むのが良いです。